fbpx

Připravte se na nezdary

Oslí život V aneb konečně je to tady! Začínáme s Oslou zapřahat. Vydrželi jsme vcelku dlouho (do jejích 12 měsíců). Plavali, běhali na volno, dělali všechno jiné jen ne zapřahání. Přišel čas zkusit to zúročit a pustit se do tahání.

Trochu zbytečného strachu do začátku

Trochu jsem se bála. Blížil se ke mně. V ruce zbraň. Řetězy. Tak 10 kilo. Marně jsem se snažila vzpomenout, co jsem provedla. Pokud mě hlava nešálila, tak jsem dneska ze stolu nic nesežrala. Nic jsem neroztrhala a skoro vždycky jsem přišla na zavolání. Tak co to teda je!?

Oslo může být v klidu. Chuť ji jednou pořádně ztrestat sice mívám vcelku často, ale zatím jsem se vždy ovládl. Řetězy, které jsem nedávno třímal v ruce, měly úplně jiný účel. Každý pes, který s námi začíná tahat, začíná tahat řetězy. Proč?

  • řetěz vytváří stálou zátěž
  • řetěz, na rozdíl od pneumatik a jiných pomůcek, neposkakuje a je menší šance, že se zasekne o terénní nerovnosti
  • tahání řetězu je ideální silový trénink

Řetěz vytvoří stálou váhu. Na rozdíl od vás nikdy nezrychlí a nikdy prudce nezabrzdí. Pro psa tak v začátku vytvoří ideální podmínky pro učení se novým věcem a vám dá volné ruce. Jak to provést prakticky? Psovi na postroj připnete pružné vodítko a na jeho konec řetěz. Praktičtější je mít několik kratších řetězů o hmotnosti kolem 1 kg, které můžete přidávat či ubírat podle aktuální potřeby. Vy se pomocí dalšího, ještě delšího vodítka připnete za psa rovněž. Je to ale jen pojistka, která udrží psa pod vaší kontrolou. U dobře ovladatelných psů to ani není zapotřebí a můžete za nimi jít či běžet na volno.

Jakou zvolit hmotnost řetězu?

Řiďte se selským rozumem, hmotností psa a cílem tréninku. Obecně platí, že třetina až polovina hmotnosti psa je přibližná váha řetězu pro silový trénink už zkušenějších psů. Sedmina až třetina hmotnosti psa je váha pro začátečníky, kteří se tahat teprve učí. Změnou hmotnosti řetězu tak měníte i cíl tréninku. Pokud se psem začínáte, je vaším cílem naučit ho v postroji pracovat. Vysvětlit mu, že se v postroji nevenčí, neočuchává a nehraje si s ostatními. Proto nemá smysl to v začátku se zátěží přehnat. Jak se bude váš parťák zlepšovat, budete řetěz používat stále více jako závaží pro silový trénink a jeho hmotnost tak postupně poroste.

Jak dlouho tahat a na co si dát pozor?

Až půjdete s řetězem tahat, vyberte rovnou cestu bez kořenů a velkých kamenů. Největší riziko se skrývá v zaseknutí řetězu o právě takovou překážku. V nejlepším případě je to pro psa nepohodlné, v horším případě se může i zranit. Myslete na to a vybírejte cestu podle toho. Ze začátku tahejte jen krátce. Vyberte 100–500metrový úsek. Celý ho se psem proběhněte. Dejte mu pauzu pár minut a ještě to jednou, dvakrát zopakujte. Pokud mu to půjde, zkuste za pár dní delší úsek a naopak. Bude-li váš parťák zastavovat, raději trénink zkraťte a příště začněte s kratší tratí.

Nepropadat panice

Tak teda ten řetěz táhnu. Divně to cinká. Ohlížím se. Chválí mě, když táhnu dopředu a řiká ne, když se ohlížím. A hele srnka v lese. Mizí na levoboku, musím zastavit, abych ji neztratila z očí. Jé a hele, tamhle běží sousedovic Rexík. Jdu na pokec.

Tak tohle je, přátelé, úplně normální. Hlavní je nepropadat panice. Málokterý mladý pes má v sobě takovou dávku nadšení a koncentrace, že se nenechá ničím rozptýlit. Zapřahání je ostatně výcvik a než to psa naučíte, připravte se na nezdary. Počítejte raději s tím, že první rok to prostě nebude stoprocentní. Pes vám možná zahne do lesa, možná si bude chtít hrát s ostatními, možná si špatně rozloží síly a zastaví se ještě před koncem tréninku. Pamatujte, že vy jste ti moudřejší z týmu a netlačte na pilu. Postupujte pomalu, systematicky a věřte, že se to dříve či později zlomí. Většina psů začne být spolehlivých kolem druhého až třetího roku věku a rozdíl mezi začátečníkem a zkušeným psem je někdy propastný. Máte se tedy na co těšit a nemusíte spěchat. Počítá se, jestli nás trénink posune dál, a ne to, jak rychle ho zvládneme.

Oslí infobox

  • Používejte v začátcích řetězy o hmotnosti 1/7–1/3 váhy psa.
  • Trénujte pravidelně (2–3× týdně).
  • Ze začátku krátké úseky (100–500 metrů).
  • Buďte trpěliví (alespoň první rok).
  • Trénink se řetězy můžete zkusit na některém společném tréninku.

Další příběhy o výchově psího sportovce

Oslí život I

Oslí život II

Oslí život III

Oslí život IV

Oslí život VI

Fotogalerie

9831071b-4975-4a40-bb72-a1df2f8a89de