fbpx

5 tipů, jak trénovat sami se psem, jarní edice

Tahle doba společným tréninkům moc nepřeje. A protože nás mrzí, že vás nevídáme, tak jsme pro vás aspoň sepsali tipy, jak se do canicrossu zase opřít i samostatně. Abychom se, až to půjde, setkali v plné síle! 

V canicrossu jste tým, ale pes je vždycky vždycky na prvním místě. Pes tahá proto, že ho to baví, má prostě radost tady a teď, nepotřebuje lámat rekordy nebo vědomě budovat fyzičku. A tak je moc důležité, aby vaše společné tréninky, na kterých budete jen vy dva, byly pestré a tak akorát krátké, protože skončení v nejlepším znamená větší motivaci na příště. Samozřejmostí je i regenerace.

Takže pokud máte psa staršího 12 měsíců a už aspoň něco natrénováno, můžete se do toho pustit. No a jestli s canicrossem teprve začínáte, doporučujeme mrknou na knížku Běhej se psem. Šimon ji sepsal jako takovou učebnici a najdete v ní všechno od rad k tréninkům po strečink a tréninkové plány.

1. Udělejte to pestré, ale mějte jasný režim

Psi mají rádi režim. To ano, ale pokud půjdete trénovat pokaždé ve stejnou hodinu a poběžíte stejnou trasu a stejnou délku, pes se po několika málo pokusech začne nudit a vymýšlet všechny možné psí kusy. Co tedy doporučujeme? Střídejte trasy, povrchy i délky a celkově každý trénink pojměte trochu jinak, pes se tak bude lépe soustředit. Co ale vždy dodržet? Tréninkovou osnovu – zavodnění 2 hodiny předem, vyvenčení, rozehřátí, oblečení vybavení, start a ukončení tréninku, pochvala a odměna, vychození, protažení.

2. Pomozte psovi vybudovat si fyzičku 

I přes to, že máte aktivního psa a chodí s vámi na výlety nebo třeba i běhat na volno, do tahu se po zimě musí znovu dostat. Spousta z nás toho v zimě moc nenaběhala a podobně jsou na tom i psi. S jarem začíná nová sezóna a začít je potřeba opravdu postupně. Nechtějte tedy po psovi hned uběhnout 5 km v zápřahu a v kuse, vlastně ani ne 2 kilometry. Začněte klidně na pár stech metrech a vzdálenost postupně prodlužuje. Systematickým a bezpečným tréninkem budete za pár týdnů zase zpět ve formě.

3. Zamakejte i na sobě a své obecné vytrvalosti

Stejně jako se psí fyzičkou je to i s tou vaší. Ze začátku doporučujeme budovat si takzvanou obecnou vytrvalost. To znamená jít se aspoň 3x v týdnu proběhnout – dobré je zařadit dva kratší běhy (okolo 4–5 km) a jeden delší třeba 8kilometrový výběh, výsledky pocítíte hned třetí týden, opravdu. Pokud to jde a pokud pes není přetažený, můžete ho s sebou brát na volno, tím si vytrvalost vybuduje i pes a taky to pro něj bude hezky pestré. Jestli hledáte nápovědu, mrkněte na náš 3týdenní tréninkový plán.

4. Zkuste do tréninku zapojit řetězy 

Aby si pes zvykl na běh v tahu i bez větší skupiny, ideální jsou řetězy. Trénink s řetězy spočívá v tom, že za psa (v postroji) klasicky připojíte odpružené vodítko a na jeho konec místo sebe připnete kusy řetězů. Sebe pak můžete připnout také a běžet podél psa. Pes tak běží a zvyká si, že se za ním něco děje. Navíc velkou výhodou řetězů je takzvaná mrtvá zátěž, která je plynulá a nemění se, na rozdíl od nás lidí, kteří máme tendence psovi často pomáhat. Jak dlouho a jak často takto trénovat? Řetězy psa nechte tahat vždy okolo 100–300 metrů a potom ho nezapomeňte dostatečně pochválit. Ani frekvenci není dobré přecenit, 1–2 x týdně je naprosto ideální. Tady o řetězech najdete celý článek a tady video.

5. Přizvěte si pomoc 

Nechceme vás nabádat, ať teď běháte ve skupinkách, ale pokud máte možnost vzít s sebou na trénink partnera nebo kamaráda, občas to zkuste. Nechte ho běžet (nebo třeba jet na kole) před vámi a pes tak bude velmi motivovaný člověka dohnat. Pokud má tenhle dvounožec i čtyřnožce, ještě lepší! Psi toho od sebe hodně odkoukají a na závěr tréninku si za odměnu můžou i pohrát společně (samozřejmě za předpokladu, že spolu vycházejí).

Tak poctivě trénujte a uvidíme se snad brzo na společném tréninku!